Elektrische omafietsen maken het makkelijker op de weg
Zijn er ook elektrische omafietsen?
Wist je dat de omafiets van origine een Nederlands idee is, en al sinds de 19e eeuw in omloop is? Als we ons een omafiets voorstellen, dan zien we een wat ouderwets aandoend model, lage instap, de karakteristieke rechtop zittende houding van de fietser en het enorme stuur dat hoger staat dan het zadel. Dat laatste veroorzaakt dan ook die rechte houding op de omafiets. Verder heeft een dergelijk rijwiel stevige banden, kettingkast, jasbeschermers en meestal een terugtraprem. Tegenwoordig zien we echter ook steeds meer gewone handremmen. Het is een basaal rijwiel en heeft dus standaard ook geen versnellingen.
De frameconstructie geeft de omafiets de typische identiteit: er is geen bovenbuis, wel een onderbuis en zitbuis. Boven de onderbuis zit een gebogen extra buis, die halverwege met die onderbuis verbonden is met een kort tussenstuk ( mannetje ). Dit laatste is bedoeld om het frame wat meer stevigheid te geven. Deze gebogen buis wordt ook wel ‘zwanenhals’ of ‘ damesbocht’ genoemd.
Nog één dingetje: in principe is het altijd een damesfiets geweest met een wat apart ontwerp, maar pas zo’n 50 jaar geleden is de naam ‘omafiets’ in zwang gekomen.
Zijn er ook elektrische omafietsen?
Een elektrische motor op een fiets wordt steeds populairder en we zien dergelijke toevoegingen eigenlijk op alle soorten fietsen, dus ook een omafiets. Indien we kijken naar ons eigen huismerk Spirit, dan zien we ook daar twee modellen die in deze categorie vallen:
• Spirit E-cargo N3 elektrische transportfiets
• Spirit E-Cargo N8 elektrische transportfiets.
Bij beide fietsen zien we die karakteristieke damesbocht, en toch worden ze niet aangeduid als omafiets, maar als transportfiets. Dat lijkt enigszins verwarrend, maar in dit geval neemt men de voordrager als belangrijkste element. Omdat deze bij beide modellen aanwezig zijn, gebruikt men de term ‘transportfiets’.
Eigenlijk is er nog iets: tegenwoordig zijn de materialen, waarvan frames gemaakt worden, zo goed en stevig, dat het mannetje ( tussenstukje tussen onderbuis en zwanenhals) vaak niet eens meer aanwezig is.
Elektrische omafietsen zijn overigens bij alle fietsmerken verkrijgbaar.
Wat is het nut van elektrische motorondersteuning bij een omafiets?
Uiteraard heeft het antwoord op deze vraag alles te maken met het waarom je zo graag op een omafiets wilt rijden. Allereerst is het een fiets en we fietsen nou eenmaal graag. Ten tweede is het een soort van statement, een blikvanger, maar wordt niet bepaald beschouwd als het meest veilige rijwiel, zeker niet het kale basismodel.
Door toevoegingen van diverse elementen kan dit wel verbeterd worden, maar het blijft een fiets voor niet al te lange afstanden ( onder andere vanwege de inefficiënte houding op de omafiets).
Het is een fiets die vooral populair is bij schoolgaande jeugd, en dan wil je zo min mogelijk kwetsbare onderdelen hebben en een fiets die tegen een stootje kan. Een motor heeft dan weinig nut.
Pas als de fiets gebruikt gaat worden voor wat langere afstanden, woon-werkverkeer, toertochtjes, kan de aanwezigheid van elektrische motorondersteuning wat meer gemak bieden. De vraag is alleen of de meerprijs dan wel de moeite waard is.