Elektrische fietsen voor heren
De elektrische fiets voor heren
Het merkwaardige feit doet zich voor dat van de 8 elektrische fietsen op de site van city-bikes.nl er slechts 2 exclusief voor heren worden aangeboden. Nou is het natuurlijk wel zo dat heren er wat makkelijker heil in zien een damesmodel, dus lage instap, te befietsen, maar dat je maar zelden een vrouw op een herenfiets ziet zitten. Ook over het algemeen zien we die tendens van het ontbreken van een hoge framebuis bij rijwielen, vooral door de toenemende interesse die men heeft voor zogenaamde transportfietsen. Ook de vouwfiets heeft strikt genomen de karakteristiek van een damesmodel, maar dat komt voornamelijk omdat deze dan eenvoudige in te klappen is.
Is dat aanbodverschil er bij andere fabrikanten ook?
Zoals u misschien wel weet , heeft city-bikes zijn eigen fietsenmerk, Spirit. Is die discrepantie in aanbod nou bij andere fabrikanten ook zo, kunnen we ons dan afvragen. Laten we er eens bij een paar op bezoek gaan.
• Gazelle
Er worden op hun eigen website 27 modellen met een hoog framemodel aangeboden, terwijl er 34 zijn van een midden of laag type.
• Batavus
Hier vinden we 15 elektrische herenfietsen en 17 elektrische damesfietsen
• Stella
Stella elektrische fietsen is een grootadverteerder en in tegenstelling tot andere fietswebshops, zoals city-bikes.nl is er geen keuzelijst van criteria aan de linkerzijde van de pagina aanwezig. Stella heeft 27 elektrische damesfietsen in het assortiment en 11 elektrische herenfietsen.
• Sparta
Hier staat de criterialijst trouwens aan de rechterkant, en kun je een keuze maken uit 12 herenmodellen, 12 damesmodellen en 1 unimodel, wat dat ook moge betekenen.
• Amslod
Ook dit is een merk, dat net als Stella, regelmatig in het nieuws is. Geen keuzemenu, maar 9 lage instappers en slechts 2 met een hoge framebuis.
Wat wil dat nu precies zeggen?
Om eerlijk te zijn hebben we eigenlijk geen idee waarom dat zo is, waarom er dus hier en daar meer elektrische damesfietsen worden aangeboden dan elektrische herenfietsen. Het enige verschil, en dat hebben we al benoemd in de inleiding, blijft de lage instap. Overigens zien we die discrepantie niet overal.
De herenfiets is door de framebouw wat stabieler en dat zou een voordeel moeten zijn als je er het gewicht van elektrische motor en accu aan toevoegt. Iedereen weet dat hoe meer kracht je op de pedalen zet, hoe meer er van de fiets zelf gevraagd wordt aan stevigheid. Als je daar ook nog eens de energie van de fietsmotor aan toevoegt, zou een herenfiets eigenlijk de voorkeur moeten hebben.
Nu is het wel zo dat de ontwikkelingen op het gebied van materialen nooit stilstaat en dat geldt ook voor de fiets. Zodoende is er niet zo veel verschil meer in stevigheid tussen heren- en damesfiets.
Dus toch de transportfiets?
Hoewel dit type fiets erg gewild is, moeten we toch een ontkennend antwoord geven. Wat blijkt nou als we bij de diverse winkels door het aanbod bladeren: geen enkele elektrische fiets, dames- of heren, heeft een voordrager en valt dus niet onder het type transportfiets.
Conclusie: we weten dus eigenlijk niet waarom er minder elektrische herenfietsen worden aangeboden dan elektrische damesfietsen.